Spiertraining niet vergeten!

“Use it or lose it” meer gebruiken!
Uit onderzoek komt steeds meer naar voren dat spiertraining super belangrijk is. Je kunt de dagelijkse handelingen langer volhouden en het is goed in de strijd tegen diverse chronische ziekten.

Feit is dat we tussen ons 30e en 80e levensjaar 50% spiermassa verliezen, 1% per jaar. Gemiddeld verliezen mensen ook zo'n 30% van hun spierkracht tussen hun 50ste en 70ste levensjaar. Aan deze gegevens alleen hangen ontzettend veel gezondheidsnadelen vast. Dit proces wordt nog eens versterkt door sedentaire leefstijl en langdurig zitten. De eerste symptomen van spieratrofie is dat mensen merken dat ze zwakker worden. Men krijgt ook een steeds meer voorovergebogen houding en problemen met lopen. Ook bedlegerigheid heeft intensieve invloed op onze spiermassa, men levert 1% aan spierkracht in voor iedere dag dat men in bed doorbrengt.

 

De achteruitgang van spieren is een natuurlijk proces, maar een zittende leefstijl en weinig fysieke inspanning versnellen het proces dus. Leeftijdsgebonden spierverlies wordt ook wel sarcopenie genoemd, wat betekent “verdwijnend vlees”. Sarcopenie is niet onontkoombaar en hoort bij het ouder worden. Je kunt spiermassa die verloren is gegaan gelukkig wel weer opbouwen en dat kan alleen met krachttraining.

 

Omdat er zoveel nadelen kleven aan het verlies van de spieren, adviseert de Gezondheidsraad vanaf november 2017 voor iedereen, jongeren, volwassenen en ouderen, 2 a 3 keer per week spiertraining.

 

Geen hype, maar een onderdeel van het dagelijkse leven

 

Spiertraining is in de afgelopen 35 jaar met name gedaan voor prestatie verbetering en voor het uiterlijk. Vandaag de dag is spiertraining echter erkend als een structureel preventief onderdeel van onze dagelijkse leefstijl. Mensen die geen spiertraining doen, lopen gewoonweg groter risico op vele aandoeningen. Zoals het tandenpoetsen een dagelijkse gewoonte is geworden van ons allemaal, zo zal spiertraining een wekelijkse gewoonte moeten gaan worden van ons allemaal. Want het lichaam kan er niet tegen als we het even af laten weten, het luistert onverbiddelijk en heeft die 2 a 3 wekelijkse krachtsessie nodig.

 

‘Use it or lose it’ mag weer gebruikt worden, want het is nergens zo toepasbaar als voor onze spieren.

  • "7 kg afgevallen en de menu's zijn gevarieerd en daarbij ook erg lekker. In het begin moest ik wennen om veel te mogen eten..."

    Annemarieke Fikse
  • "13,9 kilo afgevallen dankzij Body Support bij ABC Fitness"

    Jolanda Krol
  • "Met eGym wordt krachttraining pas écht persoonlijk, motiverend én ik haal in korte tijd meer resultaten."

    Mariola Ludeke
  • "ABC beweegadviseurs trainen ook met eGym concept."

    eGym
  • "BodySupport eneGym geven fantastische resultaten."

    Alien en Bert
  • Even geen spinning op woensdag

    Even geen spinning op woensdag

    Per 26 juni hebben wij voorlopoge even géén spinning meer op de woensdag avond.    Je kunt uiteraard nog st...

    Lees meer
  • Zomerstop Fitness Voordeel

    Zomerstop Fitness Voordeel

    Wil jij je conditie en/of kracht op peil houden tijdens de zomer? Heb je een zomerstop van je sport? Vanaf juli kan iedereen die nog n...

    Lees meer
Meer nieuws

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.